تبریز گردی

استان آذربایجان شرقی به مرکزیت تبریز قسمت بزرگ شمال غرب را به خود اختصاص داده است.برای تبریزگردی با ما همراه شوید

794

استان آذربایجان شرقی به مرکزیت تبریز قسمت بزرگ شمال غرب را به خود اختصاص داده است.


تبریز با قرار گرفتن در حاشیه رودخانه ارس ، کشورهای ترکیه ، آذربایجان ، ارمنستان و قفقاز را به هم متصل میکند . شهر تبریز در مسیر جاده ابریشم که فلات ایران و آناتولی را به هم متصل می کند قراردارد و این امر به رشد اقتصادی آن کمک فراوانی کرده است .
راه آهن تبریز قبل از جنگ جهانی دوم احداث شده، امتداد تا نخجوان ، ارمنستان ، جمهوری آذربایجان و روسیه ، منجر به شکوفایی اقتصادی این شهر شده است ، طول راه آهن رازی 283 کیلومتر است و در ترکیه به شبکه راه آهن اروپا متصل می شود.
جاده ترانزیت تبریز – آسیا (جاده سنتو) موجب پیشرفت همکاریهای کشور ایران ، پاکستان و ترکیه شده است. و این ارتباط علاوه بر منافع اقتصادی ، حمل و نقل کالا و تجارت بین ایران و اروپا را تسهیل نموده است .
تبریز در اواخر سال 2015 میلادی توسط سازمان کنفرانس اسلامی OIC به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی برای سال 2018 انتخاب و اعلام گردید.
همچنین تبریز در سال 2015 توسط شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی فرش دستباف انتخاب گردید.
شهر تبریز است و جان قربان جانان می کند
سرمه چشم از غبار کفش مهمان می کند
شاخص ترین آثار تبریز :
مجموعه تاریخی بازار تبریز ، مسجد جامع ، مسجد کبود، آثار بجای مانده از مسجد علیشاه (ارگ تبریز) ، محوطه تاریخی ربع رشیدی ، خانه های تاریخی قدکی ، بهنام و گنجه ای (مجموعه دانشکده معماری)، مجموعه سید حمزه ، باغ کمال ، ساختمان شهرداری ، حمام نوبر و بنای صاحب الامر
 
مناطق نمونه گردشگری :
دره لیقوان ،روستای سفیده خوان ،پارک ائل گلی ، روستای کندوان
موزه ها: آذربایجان ، قاجار، سنجش، مشروطه، قرآن و کتابت، حیات وحش و موزه های ادبی استاد شهریار 
 
بازار بزرگ تبریز :
محل : خیابان جمهوری 
بازار تبریز بزرگترین بازار بهم پیوسته و مسقف دنیاست.
قدمت بنای اولیه این بازار مشخص نمی باشد ولی تاورنیه و مقدسی در سفرنامه های خود در قرن چهارم بازار تبریز را پررونق توصیف کرده اند. مجموعه کنونی بازار در دوره قاجاریه بعد از زلزله ساخته شده است . معماری زیبا ، کثرت تیمچه ها، سراها ، راسته ها و تنوع مشاغل ویژگی خاصی به این بازار بخشیده است . این بازار درسال 1389 در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
 
سوغات تبریز:
پشمک
باسلوق
کنجد
ریس ونوقا
قرابیه
 
غذاهای تبریز بخصوص اغذیه سنتی این شهر بسیار معروف است .حتی سایر غذاهای ایرانی نیز در تبریز به بهترین صورت و طعم ارائه می شود. از معروف ترین غذاهای سنتی میتوان به کوفته تبریزی ، انواع کوکو ، انواع دلمه و آش ، انواع پلوها و خورشتها ، کبابها و، خاگینه و ... اشاره کرد
قالیبافی ( بافت فرش های نفیس ابریشمی)از جمله هنرهای سنتی و صنایع دستی این شهرستان محسوب می شود که از شهرت جهانی برخوردار است.